607 : 1914 : Siete Tiempos

La profecía de Daniel de los 7 tiempos es vital para la existencia de los testigos de Jehová. Esta se usa para determinar que Jesús comenzó a reinar en 1914, y que luego eligió a la Sociedad Watchtower en 1919 para que fuera su único medio de salvación.

Este artículo cubre 5 áreas clave, que prueban que Daniel 4 no indica que Jesús comenzó a reinar en 1914:


Daniel 4 No Tiene Un Cumplimiento Secundario

Según la Watchtower, cada profecía en Daniel solo tuvo un cumplimiento, pero la Watchtower dice que Daniel 4:9-32 tuvo dos cumplimientos.

Daniel 4:9-32 "'Oh Beltsasar, el jefe de los sacerdotes practicantes de magia, porque yo mismo bien sé que el espíritu de los santos dioses está en ti y que no hay secreto alguno que te perturbe, infórma[me] las visiones de mi sueño que he contemplado, y su interpretación. 10"'Ahora bien, sucedió que las visiones de mi cabeza sobre mi cama contemplaba, y, ¡mira!, un árbol en medio de la tierra, y la altura de este era inmensa. más...

  • Daniel 2: Una inmensa imagen representando a reinos
  • Daniel 4: Siete tiempos representando a Nabucodonosor - (Y TAMBIÉN 1914?)
  • Daniel 5: Escritura en la pared prediciendo la destrucción inminente de Babilonia
  • Daniel 7: Cuatro bestias siendo 4 poderes mundiales
  • Daniel 9: Setenta semanas prediciendo la llegada del Cristo
  • Daniel 11: Reyes del Norte y del Sur

¿Por qué intentan imponer sobre el capítulo 4 de Daniel un cumplimiento secundario, cuando todas las otras profecías de Daniel tienen solo un cumplimiento?

Daniel 4 tiene la predicción que dice que Nabucodonosor actuaría como una bestia por 7 años. Hace falta tener mucha imaginación para concluir que Daniel 4 tiene que ver con nuestros tiempos. No hay ninguna referencia a un cumplimiento secundario, no hay referencia a tiempos de los gentiles, ni a los Últimos Días, y no hay referencia a los Israelitas. A pesar de esto, la profecía de los siete tiempos es la base, lo más importante, el punto central de las creencias de la Watchtower puesto que es el texto que se ocupa para indicar que Jesús comenzó a reinar, específicamente en 1914.

El entendimiento actual de la Watchtower es que esta profecía significa el final del reinado de Dios a través de los judíos en el año 607 a.C. Los siguientes 2,520 años fueron los Tiempos Gentiles de las Naciones, hasta que Dios reestableciera su Reino en el cielo en 1914.

Así es como se interpreta:

  • El cortarse del árbol representa la destrucción del Reino de Judó por Nabucodonosor en 607 a.C.
  • Los "siete tiempos" constituyen 2,520 días, es decir, 7 años compuestos de solo 360 días cada uno
  • Se aplica el principio de "un día por un año", lo que convierte los 2,520 días en 2,520 años
  • Los 2,520 años de los Tiempos de los Gentiles terminaron en 1914, coincidiendo con el comienzo del reinado celestial de Jesús

Incluso si Daniel 4 tuviera un cumplimiento secundario, cada uno de los puntos de arriba tiene errores que se van a analizar en detalle en este artículo.

607 a.C. Es Incorrecto

Jerusalén cayó entre 586 y 587 a.C. Esto se dice en virtualmente todas las enciclopedias y lo comprueba una enorme cantidad de información histórica. La Watchtower dice que esta fecha está incorrecta y que Jerusalén fue destruída en 607 a.C. Esto es de extrema importancia para los testigos de Jehová, puesto que si Jerusalén no fue destruída en 607 a.C., entonces el reinado de Jesús no comenzó en 1914, ni fue en 1919 la Sociedad Watchtower elegida por él.

Existe una enorme cantidad de evidencia que se puede usar para probar que 607 a.C. es la fecha equivocada. Allá en 1929, el libro de Raymond Philip Dougherty llamado Nabonido and Belshazzar (Nabonido y Belsasar), Yale University Press, página 10, mostró que el conocimiento de las fechas de reinado de los reyes Babilónicos "se basa en más de 2 mil documentos cuneiformes con fechas. Por eso se debe aceptar como el criterio máximo para determinar las preguntas cronológicas Neo-Babilónicas."

Hay numerosas maneras de determinar que Jerusalén cayó en 587 a.C. Esto incluye el canon de Tolomeo, la Crónica de Nabonido, La Estela Nabonídica de Harrán, la estela de Hillah y sincronizando con la cronología egipcia. El Dictionary of Biblical Archaeology (Diccionario de Arqueología Bíblica), página 274 dice que la "Evidencia arqueológica para la destrucción del reino en 586 a.C. viene de Jerusalén, Lakís, Tell Beit Mirsim, y otros sitios." Decenas de miles de detallados documentos administrativos-económicos y legales se han desterrado, los cuales dan mucho detalle de ocurrencias diarias, mensuales, y anuales durante el reinado de los reyes babilónicos.

La prosopografía es el estudio de las carreras y hace que la añadidura de 20 años de historia de parte de la Watchtower algo poco probable, puesto que esto extendería la vida de los babilonios que se han descubierto. Una comparación de personas de negocio como la casa de negocios de Egibi con la cronología requeriría que las personas mencionadas en estos registros trabajaran hasta más de los 100 años de edad. De igual forma, la estela de Adad-guppi hubiera requerido que la madre de Nabonido hubiera vivido hasta los 121 años.

La naturaleza altamente predecible de las estrellas y los planetas hace que las observaciones astronómicas sean invaluables para fechar eventos del pasado. Los babilonios le ponían mucha importancia a la astrología, y los miles de registros descubiertos preuban precisamente las fechas de reinados de los reyes babilónicos. VAT 4956 provee 30 observaciones, 5 de las cuales ponen el año 37 de Nabucodonosor en el año 568/67 B.C.E., haciendo esto una fecha absoluta. Esto es importante, puesto que 2 Reyes 25:2,8 pone el "año undécimo del rey Sedequías" en "el año diecinueve del rey Nabucodonosor el rey de Babilonia", probando más allá de cualquier duda la fecha de la caída de Jerusalén.

Para evidencia detallada de registros asirios y babilónicos que prueban que la caída de Jerusalén fue en 587 a.C., véase el libro de Carl Olof Jonsson llamado Los Tiempos de los Gentiles Reconsiderados

La Watchtower Intenta Refutar



Haga click en la imagen para un PDF de 22 páginas que muestra que la Watchtower depende en las mismas tabletas astronómicas para llegar a 539 que dice que no son de confiar para llegar a 587. (En inglés).

La Watchtower dice que la evidencia de arriba no tiene sentido, que está equivocada, y que no es digna de confianza, puesto que está en desacuerdo con la profecía Bíblica (cuando en realidad es más correcto decir que está en desacuerdo con la interpretación de la Watchtower de la profecía Bíblica).

"Si seguimos la cronología exacta de Jehová Dios según se registra en su Palabra, vemos que la desolación de Judá fue de 607 a 537 a. de la E.C. y así evitaremos cometer el error de los cronólogos de la cristiandad que pasan por alto la profecía de la desolación de setenta años y datan la destrucción de Jerusalén como aconteciendo en 587 a. de la E.C. Limitan la desolación de Jerusalén y la tierra de Judá a simplemente cincuenta años, aceptando los cálculos indignos de confianza de historiadores paganos más bien que la infalible Palabra de Dios." Atalaya 1 de febrero de 1966 p.89

"Sin embargo, cuando hay un conflicto entre la interpretación de esos hallazgos y lo que la Biblia dice claramente, aceptamos con confianza lo que las Santas Escrituras dicen sobre asuntos de cronología o de cualquier otro tema." Atalaya 15 de marzo de 1989 p.22

Estos argumentos no solo son sin base, pero también son contraproducentes, puesto que la Watchtower depende de los mismos registros históricos para llegar a 607 a.E.C. La evidencia arqueológica que muestra que la destrucción de Jerusalén fue en 587 a.E.C. es la misma evidencia que la Sociedad acepta como prueba de que 539 a.E.C. fue la destrucción de Babilonia. La Watchtower interpreta que 607 a.E.C. fye ka destrucción de Babilonia por medio de aceptar los registros históricos que se usan para calcular la caída de Babilonia, y después van 70 años hacia atrás. Los arqueólogos que comprueban que la fecha de la caída de Babilonia son los mismos que han comprobado que Jerusalén cayó en 587 a.E.C. (Además, la declaración de que el 587 a.E.C. va en contra de la profecía Bíblica no es un argumento real, puesto que hay maneras que son aceptables del punto de vista histórico para reconciliar la profecía con la historia, como se mostrará más tarde).

Por ejemplo, para llegar al 539 a.E.C. para la caída de Babilonia, el libro Perspicacia para comprender las Escrituras se vale de una tablilla astronómica y las obras de los eruditos Strassmaier, Kugler, Oppolzer, y Gingerich, para determinar que el 7mo año de reinado del Rey Cambises fue el 523/522 a.E.C.

"Una tablilla de arcilla babilonia ha sido útil para relacionar la cronología babilonia con la bíblica. Esa tablilla contiene la siguiente información astronómica correspondiente al año séptimo de Cambises II, hijo de Ciro II: "Año 7, Tammuz, noche del 14, 1 2/3 horas dobles [tres horas y veinte minutos] después que vino la noche, un eclipse lunar; visible en todo su curso; llegó a la mitad norte del disco [de la luna]. Tebet, noche del 14, dos horas dobles y media [cinco horas] en la noche antes de la mañana [en la última parte de la noche], el disco de la luna se eclipsó; todo el curso visible; el eclipse llegó a las partes norte y sur". (Inschriften von Cambyses, König von Babylon, de J. N. Strassmaier, Leipzig, 1890, núm. 400, líneas 45-48; Sternkunde und Sterndienst in Babel, de F. X. Kugler, Münster, 1907, vol. 1, págs. 70, 71.) Estos dos eclipses lunares podrían identificarse con los que fueron visibles en Babilonia el 16 de julio de 523 a. E.C. y el 10 de enero de 522 a. E.C. (Canon of Eclipses, de Oppolzer, traducción al inglés de O. Gingerich, 1962, pág. 335.) Por tanto, esta tablilla parece indicar que el séptimo año de Cambises II empezó en la primavera de 523 a. E.C." Perspicacia para comprender las Escrituras p.590n

Después de aceptar la fecha calculada basándose de la tablilla astronómica del 7mo año de Cámbises, el libro Perspicacia luego muestra que la Watchtower depende de la cronología seglar, la que es provista por el canon de Tolomeo, para fechar la caída de Babilonia como el 539 a.E.C.

"Se puede llegar a la fecha de 539 a. E.C. para la caída de Babilonia, no solo por el canon de Tolomeo, sino también por otros medios." Perspicacia para Comprender las Escrituras p.591

Es precisamente por la extrema confiabilidad de la información que tiene que ver con los reyes seglares que la Watchtower puede aceptar la fecha de la caída de Babilonia como 539 a.E.C., con lo que usa sencilla aritmética para decir que 607 a.E.C. fue la caída de Jerusalén. A pesar de su absoluta dependencia de estas fuentes para hablar de 607 a.E.C., la Watchtower dice que no son confiables y que no se deben de utilizar para calcular la caída de Jerusalén.

"Aunque los historiadores antiguos y el Canon de Tolomeo no concuerdan con esta fecha [607 a.E.C.], lo cierto es que hay dudas razonables sobre la exactitud de sus escritos." Atalaya 1 de octubre del 2011 p.31

La Watchtower no tiene ninguna prueba para darle soporte a 607 a.E.C. como la fecha de la caída de Jerusalén, aparte de su interpretación Bíblica única. Incluso en ese caso tiene que depender de historiadores para calcular hacia atrás para llegar a esa fecha. Ni tampoco pueden con lógica contrarrestar los volúmenes de información que muestran que Jerusalén cayó en 587 a.E.C. Así que entonces tiene que devaluar a los mismos hiistoriadores, lo que la pone en una postura contradictoria que devalúa toda la credibilidad de 607 a.E.C. Para una profecía de tanta importancia para la Watchtower, la responsabilidad de probar las cosas está sobre ellos para poder darle un peso legítimo a esta enseñanza, Pero, puesto que está incorrecta, a fuerzas se ponen en una posición en la que es imposible hacer esto.

Llegando a 587 a.E.C. solo usando fuentes de la Watchtower

Hay un gran peso de evidencia que puede mostrar que 607 a.E.C. está equivocado. Tan tempranamente como 1929, el libro de Raymond Philip Dougherty, Nabonido y Belsasar, de Yale University Press, pág.10, mostró que "el conocimiento del reinado de estos reyes está basado en más de dos mil documentos cuneiformes fechados. Por eso se debe de aceptar como el máximo criterio para determinar las preguntas cronolágicas del período neobabilónico." No sorprende, entonces, que, dado que la Wathctower depende de evidencia histórica para probar cuándo cayó Babilonia, que la propia información que se presenta en las publicaciones Watchtower se pueden usar para comprobar que 607 a.E.C. está equivocado.

Lo siguiente es un cálculo sencillo de cuando cayó Jerusalén, tomado directamente de la literatura Watchtower. Al ver el cálculo, recuerde que todo va hacia atrás cuando se calculan años a.E.C.

¿Cuándo cayó Babilonia? "Babilonia tuvo una gran caída... en 539 a de la E.C." Babilonia la Grande Ha Caído - ¡El Reino de Dios Domina! págs. 24-25 539 a.E.C.
PlusLongitud del Reinado de Nabonido "Por los textos cuneiformes se cree que gobernó unos diecisiete años (556-539 a.E.C.)." Ayuda para Entender la Biblia - Nabonido - p.1169 17 años
Plus Labashi-Marduk "Labashi-Marduk, un muchacho vicioso, ... fue asesinado en el transcurso de nueve meses." Atalaya1 de junio de 1965 p.349 1 año
Plus Neriglissar Con relación a Neriglisar, ... se conocen tablillas de contratos fechadas hasta su cuarto año. Perspicacia para Comprender las Escrituras, Volumen 1 págs. 589-90 4 años
Plus Evil-Merodac "Evil-merodac reinó dos años y fue asesinado" Atalaya1 de junio de 1965 p.349 2 años
Plus Nabucodonosor "Nabucodonosor reinó durante 43 años" Atalaya 1 de noviembre de 1986, p.5 43 años
Es igual al comienzo del reinado de Nabucodonosor Calculado añadiendo los números de arriba 606 a.E.C.
Menos El año 19 de Nabucodonosor 2 Reyes 25:8-9 "Y en el ... año diecinueve del rey Nabucodonosor el rey de Babilonia... el siervo del rey de Babilonia, llegó a Jerusalén. Y procedió a quemar la casa de Jehová" Año 19
Fecha de destrucción Por ende se calcula y es: 587 a.E.C.

Se pueden usar las publicaciones Watchtower para mostrar que la fecha de la destrucción de Jerusalén fue 587 a.E.C. simplemente sumando la longitud de los reinados de los reyes babilonios que ellos mismos han publicado.

    "Puesto que Amel-Marduk (Evil-merodac) era el hijo mayor, sucedió a Nabucodonosor en el trono en 581 a. de la E.C.Evil-merodac reinó dos años y fue asesinado por su cuñado Neriglissar, que reinó por cuatro años, tiempo que empleó principalmente en operaciones de construcción. Su hijo menor de edad Labashi-Marduk, un muchacho vicioso, le sucedió, y fue asesinado en el transcurso de nueve meses. Nabonido, que había servido como gobernador de Babilonia y que había sido el yerno favorito de Nabucodonosor, tomó el trono y tuvo un reinado más o menos glorioso hasta que Babilonia cayó en 539 a. de la E.C.." Atalaya 1 de junio de 1965 p.349

Este artículo de la Atalaya muestra que la Watchtower acepta el punto de vista de los eruditos de la línea de reyes babilonios. A Nabucodonosor le siguió:

  • Evil-merodac 2 años
  • Neriglissar 4 años
  • Labashi-Marduk 9 meses
  • Nabonido hasta 539 a.E.C.

Donde la Watchtower difiere de la historia seglar es cuando dice que Nabucodonosor entregó el trono en 581 a.E.C., cuando la historia muestra que fue en 562 a.E.C. Por ende las dos líneas de tiempo son:

    Reyes Babilonios entre 587 y 537

Para que la línea de tiempo de la Watchtower esté correcta, Nabonido tuvo que haber reinado por 36 años, pero la propia Watchtower admite que la arqueología muestra que sólo reinó 17 años.

"Otros investigadores dicen esto: "La Crónica de Nabunaid . . . dice que Sippar cayó en manos de las fuerzas persas el 14/VII/17 (10 de oct.e de 539), que Babilonia cayó el 16/VII/17 (12 de oct.e), y que Ciro entró en Babilonia el 3/VIII/17 (29 de oct.e). Esto fija el fin del reinado de Nabunaid y el principio del reinado de Ciro." Atalaya 1 de enero de 1969 p. 11

"Último monarca supremo del Imperio babilonio; padre de Belsasar. Según los textos cuneiformes, se cree que gobernó unos diecisiete años (556-539 a. E.C.). Nabonido se interesó en la literatura, el arte y la religión." Perspicacia para Comprender las Escrituras, Volumen 2 p.448 Nabonido

Existe un problema extra causado por la línea de tiempo de la Watchtower. La siguiente cita dice que habían dos Nabonidos porque hay tablillas que muestran que Nabonido estaba reinando sobre una ciudad en el 8vo año de Nabucodonosor. La razón por la que la Sociedad Watchtower se ve forzada a crear un segundo Nabonido de quien nadie conoce es debido a su declaración de que Nabucodonosor comenzó a reinar en 624 a.E.C., lo que hiciera que Nabonido fuera demasiado joven para estar reinando en ese tiempo. Sin embargo, dado que la arqueología muestra que Nabucodonosor comenzó a reinar en 605 a.E.C., es perfectamente aceptable el que Nabonido hubiera estado reinando sobre una ciudad en 597 a.E.C., y todavía estar vivo en el 539 a.E.C.

"Unas tablillas cuneiformes pertenecientes al año octavo de Nabucodonosor (Nisán 617 a Nisán 616 a. E.C.) mencionan a cierto Nabu-na id, de quien dicen que "estaba sobre la ciudad". Según algunos historiadores, este es el mismo Nabonido que posteriormente llegó a ser rey. Sin embargo, esto significaría que cuando a Nabonido se le dio este cargo era muy joven aún, y que sería de edad muy avanzada cuando unos setenta y siete años más tarde cayó Babilonia (539 a. E.C.)." Perspicacia para comprender las Escrituras, Volumen 2 p.448 Nabonido

Es increíble que con información de la propia Watchtower se puede mostrar que 607 a.E.C. no fue el año de la caída de Jerusalén. La Biblia explica lo que sucedió durante este período.

2 Reyes 24 registra que Jehoiaquim pagó tributo a Babilonia por tres años. El registro de los babilonios confirma que esto fue por los tres años de 604, 603 y 602 a.E.C., y que el tributo se colectaba en noviembre o diciembre. Cuando fue el tiempo de recolectar el tributo el siguiente año, Egipto y Judá se rebelaron. El registro babilonio muestra que comenzando en noviembre del 601 a.E.C., Nabucodonosor peleó una gran guerra con Egipto, la cual a penas ganó, y ambos lados sufrieron bajas severas. Fue entonces que, cuando Babilonia estaba en un punto débil, que Jehoiaquim se rebeló en contra de Nabucodonosor, tal como se registra en 2 Reyes 24:1-2:

"En sus días Nabucodonosor el rey de Babilonia subió, de modo que Jehoiaquim llegó a ser su siervo por tres años. Sin embargo, se volvió y se rebeló contra él. 2 Y Jehová empezó a enviar contra él partidas merodeadoras de caldeos y partidas merodeadoras de sirios y partidas merodeadoras de moabitas y partidas merodeadoras de los hijos de Ammón, y siguió enviándolas contra Judá para destruirlo, conforme a la palabra de Jehová que él había hablado mediante sus siervos los profetas."

Dado que Nabucodonosor estaba personalmente en guerra con Egipto, sus reino vasallo de Siria-Palestina se usó para castigar a Jerusalén por la rebelión de Jehoiaquim. La destrucción que le hicieron a Judá en noviembre/diciembre del 601 a.E.C. fue tan severa que se ddijo que cumplió las palabras de los profetas de que Jerusalén iba a ser destruída. Esta fue la primera destrucción de Jerusalén de parte de Babilonia. La muy conocida segunda y final destrucción de Jerusalén de parte de Babilonia fue más de 13 años después en el 587 a.E.C.

Se podría decir que 601 a.E.C. fue la fecha de la destrucción de Jerusalén, aunque generalmente se usa la fecha de 587 a.E.C., cuando fue totalmente destruída. En cualquier caso, la fecha de 607 a.E.C. no tiene soporte. Si la Sociedad decidiera usar las verdaderas fechas, entonces tendrían que mover el comienzo de los Ultimos Días a 1920 o a 1934.

¿Cuáles fueron los 70 años?

Se recomienda que se usen varias traducciones Bíblicas para entender el significado de los siguientes textos, puesto que la Traducción del Nuevo Mundo cambia algunas cosas para darle apoyo a su entendimiento específico.

The Watchtower claims Bible prophecy would be compromised if Jerusalem did not fall in 607 B.C. This is not the case at all and other Christians are able to reconcile the 70 year period within the historically accurate timeframe of 587 B.C. As there is no reason to believe Daniel 4 has two fulfillments, the precise start and end of the seventy year period is not of particular importance to most people. However, for the sake of Watchtower followers, it is good to understand how this period can be reconciled whilst remaining faithful to Bible statements.

Several Bible authors refer to a 70 year period, and close reading shows the possibility of more than one 70 year period. The 70 años can be seen within the concept of a Jewish timeframe or a Babylonian one. This section presents three ways in which the 70 años can be reconciled.

Babylonian timeframe



Click on the image for a 22 page PDF providing detailed explanation of when the 70 años started and ended.


The 70 años can be viewed from a Babylonian perspective, including their domination of the nations. Jeremiah 25 applies a 70 year period to both the surrounding nations and Jerusalem.

Jeremiah 25:11-12 "And all this land must become a devastated place, an object of astonishment, and these nations will have to serve the king of Babylon seventy años.'And it must occur that when seventy años have been fulfilled I shall call to account against the king of Babylon and against that nation,' is the utterance of Jehovah, 'their error, even against the land of the Chaldeans, and I will make it desolate wastes to time indefinite.'"

This shows the 70 años were the entire period the Babylonians were conquering "these nations", and the period of vassalage to the Babylonians. Jeremiah 25 ends the 70 años with the "account against the King of Babylon". The Babylonians dominated for a seventy year period from their defeat of Assyria in 609 B.C., to their fall in 539 B.C.

Jeremiah 29:10 concurs with this. In a number of translations, this verse links the completion of the 70 años with Babylon.

"This is what the LORD says: "When seventy años are completed for Babylon, I will come to you and fulfill my gracious promise to bring you back to this place." New International Version - see also ESV, NASB, RSV, ASV and DBY.

Jewish timeframe

The 70 años can be viewed within the concept of a Jewish timeframe. Zechariah 1:12, Zechariah 7:4-5, 2 Chronicles 36:20-23 and Daniel 9:2 all refer to 70 year periods.

Daniel 9:2 "In the first year of his reigning I myself, Daniel, discerned by the books the number of the años concerning which the word of Jehovah had occurred to Jeremiah the prophet, for fulfilling the devastations of Jerusalem, [namely,] seventy años."

Daniel may be indicating the period from the first destruction of Jerusalem in 601 B.C.

In the New World Translation, Jeremiah 29:10 refers to Israelites spending 70 años at Babylon. Reading from verse 1 indicates this includes the time period when the Israelites were taken to Babylon prior to the destruction of Jerusalem. Historians conclude this occurred in the year 605 B.C. when Daniel and his companions were taken.

Alternately, 70 años was the length of time the temple was in a state of disrepair, from the start of the siege on Jerusalem in 589 B.C. to the completion of the new temple in 519 B.C.

Whatever the case these, none of these periods point to 607 B.C. and yet Bible prophecy can continue to hold true, whilst accepting well supported secular history. Considering Daniel 4 is not an end time prophecy, there is no relevance to the precise start and end dates of the 70 años.

Figurative timeframe

The Watchtower claims that the 70 year period of Tyre's desolation was figurative, but the 70 year period of Jerusalem's desolation had to be literal.

In its Hebrew connotation, the number 70 can be used to represent completeness or universality. It is not necessary for the 70 años of devastation to be a literal period of time. Consider the enlightening piece of Watchtower reasoning for why the 70 year desolation of Tyre was not literal.

"Isaiah goes on to prophesy: "It must occur in that day that Tyre must be forgotten seventy años, the same as the days of one king." (Isaiah 23:15a) He says: "These nations will have to serve the king of Babylon seventy años." (Jeremiah 25:8-17, 22, 27) True, the island-city of Tyre is not subject to Babylon for a full 70 años, since the Babylonian Empire falls in 539 B.C.E. Evidently, the 70 años represents the period of Babylonia's greatest domination-when the Babylonian royal dynasty boasts of having lifted its throne even above "the stars of God." Isaiah's Prophecy- Light For All Mankind 1 p. 253

There is no reason that this same reasoning could not be applied to Jerusalem. If the seventy años of Tyre was not a literal 70 años, then the 70 años for Jerusalem does not need to be taken literally. The bona fide reason the Watchtower rejects 587 B.C. is purely that it undermines their basis for 1914.

Inconsistent Watchtower Methodology

There are a number of issues and inconsistencies with how the Watchtower determines that the seven times end in 1914.

606 B.C. or 607 B.C.

Russell believed the end of the seventy años was in 536 B.C., and hence counted back 70 años to 606 B.C. as the destruction of Jerusalem and start of the Seven Times. Under the rulership of Rutherford, it continued to be stated that Jerusalem fell in 606 B.C.

"THE SEVENTY años OF DESOLATION This brings us to the period of the desolation of the land, which lasted seventy años, and was ended by the restoration of its people from Babylon, in the first year of Cyrus, B.C. 536 ..." Studies In the Scriptures Series II - The Time Is at Hand p.51

"It seems to be well settled now in the minds of the anointed that the Gentile Times, which began in 606 B.C., ended in 1914: ..." Atalaya 1925 Mar 1 p.67

 Watchtower 1925 Mar 1 p.67

In the 1940's, the Watchtower Society admitted its calculations for the 2,520 were inaccurate, incorrectly factoring in a year zero between B.C. and A.D.. Rectification meant that the Gentile Times started in 1915. With so much vested interest in 1914, the Watchtower leaders decided to simultaneously change the year they claimed Jerusalem fell from 606 B.C. to 607 B.C., and hence retain 1914. This required ending the seventy años in 537 B.C., instead of 536 B.C.

"Providentially, those Bible Students had not realized that there is no zero year between "B.C." and "A.D." Later, when research made it necessary to adjust B.C. 606 to 607 B.C.E., the zero year was also eliminated, so that the prediction held good at "A.D. 1914."-See "The Truth Shall Make You Free," published by the Watch Tower Society in 1943, page 239." Revelation - Its Grand Climax at Hand! p.105

Such an arbitrary move from 606 B.C. to 607 B.C. is only possible because the Watchtower does not deem it necessary to substantiate either year with historical proof.

The difficulty with this move was that by the 1940's historians had proven that Babylon fell in 539 B.C.

539 B.C. or 537 B.C.

The Watchtower Society concurs that 539 B.C. is a pivotal year historically. However, when it changed the fall of Babylon from 536 B.C. to 539 B.C. it only moved the end of the 70 year period back to 537 B.C. To retain 1914, it concocted an explanation that the 70 años end with the time the Jews arrived back in their homeland.

"There is strong evidence - and most scholars agree - that the Jewish exiles were back in their homeland by 537 B.C.E." Atalaya 2011 Oct 1 p.31

There are two problems with this statement. Firstly, it is not known when the Jews first arrived back in their homeland. Secondly, and more importantly, the 70 años did not end at that time, but rather at the destruction of Babylon in 539 B.C. Jeremiah 25:12 states the seventy años were fulfilled when Babylon is destroyed, not in an estimated year for the Jewish homecoming.

Jeremiah 25:12 "'And it must occur that when seventy años have been fulfilled I shall call to account against the king of Babylon and against that nation,' is the utterance of Jehovah, 'their error, even against the land of the Chaldeans, and I will make it desolate wastes to time indefinite."

Josephus

Josephus is in agreement with archaeological sources and can be used to show the Jewish destruction was in 587 B.C. He states that Jerusalem was desolate for only 50 años in Against Apion Book I, Chapter 21:

"Nebuchadnezzar, in the eighteenth year of his reign, laid our temple desolate, and so it lay in that state of obscurity for fifty años; but that in the second year of the reign of Cyrus its foundations were laid, and it was finished again in the second year of Darius,"

Surprisingly the Watchtower tries to use Josephus to prove Jerusalem was destroyed in 607 B.C. In the Appendix of the Watchtower publication, Let Your Kingdom Come it quotes Josephus' Antiquities of the Jews Book XI , Chapter 1 (though the quote is actually from Book X):

"all Judea and Jerusalem, and the temple, continued to be a desert for seventy años,"

and Josephus Against Apion Book I, Chapter 19:

"our city was desolate during the interval of seventy años, until the days of Cyrus" (italics theirs).

By emphasising the word desolate the Watchtower Society hides the meaning of the sentence. If the emphasis is shifted to the word during, it shows Josephus may have meant the city was desolate for only part of that period.

The Watchtower reasoning makes Josephus works contradictory. There is no contradiction when understanding these passages to mean that Jerusalem was desolate for a period of 50 años during the 70 year desolation of the nations. This then agrees with Bible prophecy, with the explanation of the 70 años above and also with history.

July or October

Many Jehovah's Witnesses believe that the start of World War One marked the end of the Gentile times and the start of the Last Days. After being cast from heaven Satan set about creating 'woe for the earth' by starting the War, a clear indication he was now confined to the earth. This is incorrect.

The Watchtower teaches that Jesus started ruling October 2 1914.

"That was a highly interesting time because a few of us seriously thought we were going to heaven during the first week of that October." Yearbook 1975 p.72

However, World War One began two months prior to this, generally considered to have been July 28. The start of World War One therefore cannot be used by Jehovah's Witnesses as a sign of Jesus "presence", as it began prior to the Last Days.

In my pioneer school it was explained that World War One was Satan's 'smoke screen' to divert attention from Jesus coming Kingdom. This does not make sense as Jesus kingdom is presently invisible. There was nothing happening on earth to that required "smoke screening". Neither does this reasoning have Scriptural backing, as Revelation says there would be woe for the earth and for the sea after Satan is cast down, not beforehand.

70 Weeks and the 7 Times

The 70 Weeks is a prophecy of Daniel used to indicate the time Jesus was to start his ministry. Some Witnesses have expressed to me they trust the interpretation of the Seven Times because it is determined using same methodology as Daniel's prophecy of the 70 Weeks.

This reasoning is without substance, as the calculation of the two prophecies varies considerably. The commonality between the two is that both use the formula of replacing a day for a year. After that the methodologies part ways.

Unique Interpretation: The Watchtower accepts the Christian understanding that the 70 Weeks pointed to Jesus. On the other hand, the Watchtower interpretation of the Seven Times is only adhered to by a small number of sects that trace their roots back to the 1800's Adventist movement.

Unique Secondary Fulfilment: The Watchtower agrees that the prophecy of the Seventy Weeks has only one fulfilment - the coming of the Messiah - whereas it claims the Seven Times should have two applications. The seven times clearly was fulfilled with the 7 year madness of King Nabucodonosor, the Watchtower is one of few religions that attempt to apply a secondary meaning to it.

Inconsistent Time Frame: The length of seventy weeks is easily calculated as being 490 days, and then a 'day for a year' is applied to extend it to 490 años. The seven times is not calculated in this method. By cross referencing to other scriptures a 'time' is said to represent a lunar 360 day year. The Watchtower inconsistently chooses when to apply a 360 day year or a 365 day year depending on the outcome they wish to achieve. (see Revelation and Daniel Prophecy.) In the seven times a lunar calendar is used to arrive at 2520 años, but then this is applied to a solar calendar to arrive at 1914.

Unverifiable: Jesus was visibly present at the time indicated by the prophecy of the 70 weeks and so the fulfilment is verifiable. The fulfilment of the 7 times is now said to have occurred invisibly, and as such was unnoticed by anyone other than the followers of Russell's teachings and unverifiable even by them.

Lunar Day for a Solar Year

The principle of "a day for a year" was used regularly by Russell but is only occasionally adhered to in Rutherford's prophetic calculations. For instance, the Daniel prophecies of 1260, 1290 and 1355 days are all currently said to signify a day for a day, not a day for a year. Previously, Russell had interpreted these same prophecies with the concept of a day for a year, with results completely unrelated to current interpretation.

The 2,520 años are calculated by using a 360 day "prophetic calendar", supported by comparing a "time" from Daniel with Revelation. However, the Watchtower then applies the 2,520 años determined from a 360 day year to a 365.2425 day solar calendar to arrive at 1914. This is 2,556 "prophetic years". The Gregorian solar calendar the Watchtower depends upon for its calculations was not introduced until 1582.

Some scholars prefer consistent use of a "prophetic" calendar and convert 2,520 lunar años to 907,200 days. 907,200 days from 607 B.C. ended in 1878 A.D., a significant Adventist year.

It does not necessarily follow that a "prophetic year" is 360 days, as this is not a term found in the Bible, but a later product of Biblical interpretation. A lunar year is 354.37 days (12 x 29.53 days). Most ancient calendars based on the moon are lunisolar, as intercalary additions are required to stop them wandering across seasons. Ancient Judea had two different calendars, a 354-day lunisolar calendar that is still in use today as the traditional Hebrew calendar, and a 364-day schematic priestly calendar used by Enochic and Essene Judaism. The schematic calendar is considered sabbatical as 364 days is divisible by 7. To arrive at a 360 day year requires using a 364 day year and removing the four epagomenal days; the two solstices and the two equinoxes.

History of the prophecy

Holy Spirit did not reveal an understanding of the seven times to Pastor Russell. It was promoted throughout the 1800's prior to Russell by John Aquila Brown, William Miller, E. B. Elliott, Robert Seeley, Joseph Seiss and Barbour.

In 1823, John Aquila Brown published in The Even-Tide that the "seven times" of Daniel 4 were prophetic of 2,520 años, running from the beginning of Nebuchadnezzar's reign in 604 B.C. to 1917 A.D. He did not equate this to the end of the Gentile Times.

In the 1830's, a farmer named William Miller explained that a number of prophecies were to conclude in 1843, and so came to the conclusion that Daniel 4 was also to end in 1843. To do so, he claimed the seven times started when Manasseh was taken as a captive to Babylon in 677 B.C. This was to signify the 'time of the end', the destruction of Babylon and when the dead would be raised. Apollos Hale and Sylvester Bliss corrected this date by removing the year zero that Miller had used in the calculation, promoting the time of the end to the year 1844. At Miller's suggestion, Samuel Snow calculated that the end would arrive on October 22. This was to correspond with the tenth day of the seventh Jewish month, the Day of Atonement for the year 1844. Rather than using the current Jewish calendar he used an older calendar invented by the Karaite Jews. Jehovah's Witnesses still use the Karaite calendar in their calculations, including for the date of the memorial.

Miller's chart of the Seven Times and Last Days      Miller's chart of the Seven Times and Last Days
Millers Chart - Click on images to enlarge

In 1840, John Dowling predicted Miller's 1843 prophecy would not come true. The following quote from Dowling's article An Exposition of the Prophecies, Supposed by William Miller to Predict the Second Coming of Christ, in 1843 , is equally applicable to the Watchtower Society.

"Mr. Miller is not the first expounder of prophecy that has attempted dogmatically to decide upon the very year of the coming of Christ. I will not occupy these pages by relating the individual histories of the wise and positive interpreters of prophetic times, who have preceded Mr. Miller in fixing the year of the Judgment. Their histories were all alike. They succeeded as Mr. M. has, in awakening a degree of alarm in the bosoms of some simple people, who forgot that Christ has said "of that day and hour knoweth no man" -- the time drew on -- the year passed by, and the prophet and his doctrine were forgotten. "
The reader but partially acquainted with the history of the world, and not aware of the manner in which Mr. M. continues to make his calculations all meet in the year 1843, thinks upon perusing the book that there are, to say the least, some very striking coincidences, and feels considerably staggered, if not convinced.
Let the reader peruse this passage and the chapter (Daniel 4) from which it is taken, and then imagine, if he can, by what stretch of ingenuity Mr. M. draws from it a proof of the coming of Christ to judgment in 1843.
He then looks into his Bible chronology, and finds that in the year BC 677 one of the kings of Judah, named Manasseh, was carried a prisoner to Babylon. Here, then, says Mr. M., must begin this punishment of seven times."

When 1844 proved to be false prophecy it was reworked by Second Adventists, such as Barbour. The start date was moved forward by 70 años to start in 606 B.C. and end in 1914 A.D. It was from Barbour that Russell took the idea that Daniel 4 is an end time prophecy, with the Gentile times expected to herald the conclusion of Armageddon.

Russell also took from Second Adventists the idea that measurements of the great pyramid could be used to calculate prophetic fulfilment, and that it pointed to 1914.

Pyramid Watchtower Studies in the Scriptures

Studies in the Scriptures Series III - Thy Kingdom Come
"We find it to be 3457 inches, symbolizing 3457 años from the above date, B. C. 1542. This calculation shows A.D. 1915 as making the beginning of the period of trouble; for 1542 años B.C. plus 1915 años A.D. equals 3416 años. Thus the Pyramid witnesses that the close of 1914 will be the beginning of the time of trouble such as was not since there was a nation-no, not ever shall be afterward. " Studies In the Scriptures Series III - Thy Kingdom Come p.342

Did the Watchtower predict 1914 or 1874?

Current Watchtower publications are not transparent about the history of their interpretation of 1914. Russell and Rutherford believed that Jesus' invisible presence started in 1874. The end of the Gentile times in 1914 was to signify God's visible rulership returning to earth.

"Our Lord, the appointed King, is now present since October 1874, A.D., according to the testimony of the prophets, to those who have ears to hear it: and the formal inauguration of his kingly office dates from April 1878, A.D." Studies in Scriptures Series IV (1897) p.621
"The Scriptural proof is that the second presence of the Lord Jesus Christ began in 1874 A.D." Prophecy (1929) p.65
"From 1874 onward is the time of the Lord's second presence, as above stated his circumstantial evidence fulfilling prophecy is what constitutes the physical facts, and is proof corroborative of the Lord's presence since 1874. ... His presence beginning in 1874, he has carried on his harvest work from 1874 forward" Our Lord's Return (1929) pp.27, 33, 37

It was not until the Golden Age 1930 p.503 that Rutherford stated for the first time that Christ's return and "presence" were 1914, instead of 1874.

Knowing this, it is eye opening to find Watchtower articles dishonestly claiming that the Organization always understood that 1914 was the year that began Jesus presence and rulership.

"Why, then, do the nations not realize and accept the approach of this climax of judgment? It is because they have not heeded the world wide advertising of Christ's return and his second Presence. Since long before World War I Jehovah's witnesses pointed to 1914 as the time for this great event to occur." Atalaya 1954 Jun 15 p.370
"... a prophecy providentially caused sincere 19th-century Bible students to be in expectation. By linking the "seven times" of Daniel 4:25 with "the times of the Gentiles", they anticipated that Christ would receive Kingdom power in 1914." Atalaya 1998 Sep 15 p.15

(For additional quotes see the section on 1914 under Changed Teachings)

What do the preceding mistruths suggest about the honesty and integrity of the Watchtower? If the Watchtower has no qualms about falsifying its own history, it should come as no surprise that they ignore the facts about the date 607 B.C.E. as well.

The original expectation that Jesus returned invisibly in 1874, and that the end of the Gentile times in 1914 would mark his kingdom's visible return was far more logical than the current view that it started invisibly in 1914. If the prophecy of the seven times was to signify the time that the end of God's visible rulership ended, then it would also be expected that it was to signify the time God's visible rulership would return to replace the kings of the earth. With the current interpretation, there is no way to prove whether or not God's invisible kingdom has begun ruling.

With the failure for the world's end to eventuate in 1914, most Adventist groups came to recognise that Daniel 4 was not intended to have a second prophetic fulfilment and stopped referring to it.

Over the last century there has been an accumulation of evidence that proves beyond doubt that the destruction of Jerusalem occurred between 586 and 587 B.C. An objective reading of the Bible and history accepts this without issue. The Watchtower Society has a vested interest in 1914 and hence 607 B.C., and so stringently attempts to dismiss any evidence to the contrary.

Daniel 4 is the only Scripture used by the Watchtower to specifically pinpoint 1914 as the year Jesus started to rule. If the Watchtower misapplies Daniel 4, there is no reason to think that the Last Days began October 2nd 1914. Related to this topic is whether the signs of Jesus' presence indicate the Last Days started in 1914.

Recommended Links

607v587.com

creative commons copyright    Paul Grundy  2005 - 2017